Hoppa till sidans innehåll

Renoveringen av anläggningen

02 OKT 2018 16:54
Anläggningen som föreningen nyttjar ägs av kommunen. Underhållsbehovet är stort och föreningen har länge jobbat med att få kommunen att göra nödvändiga renoveringar. Nu ser det ut som att arbetet äntligen ger resultat - eller?
  • Uppdaterad: 02 OKT 2018 16:54

Uppdaterat 8 november:
Den 22 oktober var jag och Linda med på allmänhetens frågestund på kommunfullmäktige. Vi hade ställt frågan till Gunilla Ingemyr (C) och Tobias Eriksson (S) om hur vi ska gå tillväga för att komma till rätta med de stora renoveringsbehoven om budgetanslaget ändras för 2019. Svaret vi fick från Gunilla var att budgeten inte kommer att ändras. Gunilla sa även att hon är medveten om det viktiga arbete föreningen gör för kommunens barn och ungdomar och det dåliga skicket som fastigheten är i. 

Nu återstår att se hur planen för upprustningen ska se ut för nästa år. Men först kommer tältduk, delar av stommen och belysningen i tältet att bytas under v. 47. Vi ber därför om överseende för att det kan bli lite störningar i den ordinarie lektionsverksamheten, men vi hoppas såklart att alla ska tycka att det blir värt den lilla oangelägenheten.

//Malin

............................................. 

1 oktober 2018
Som ni kanske har sett i tidningarna nu i början av hösten så kommer kommunen att lägga totalt 600 000 kr på att rusta upp tältet med en ny tältduk och lägga resten av pengarna på säkerhetshöjande åtgärder. Det hela är en del av resultatet av det medborgarförslag som lämnades in av vår medlem Linda Carlbäck Magnusson våren 2016.  Det är ett beslut som kommunstyrelsen tog i maj och som kommunfullmäktige godkände i augusti och som ska åtgärda de värsta säkerhetsriskerna på anläggningen. Det är ett steg framåt och en bra början, men det finns mycket fler åtgärdspunkter att ta tag i.

Budgeten som i våras antogs i kommunen innehöll pengar för åtgärder av kommunens lokaler på Gylleby och hade en avsatt summa om 2 miljoner för 2019 samt 2 milj 2020. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet står för det förslaget medan Liberalerna och Moderaternas förslag låg på 0 kr. Övriga partiers förslag låg på 1 miljon vardera. Den budgeten kommer förmodligen att ändras i och med att det blev ett maktskifte i kommunen vid höstens val. Självklart vill vi som alla andra att så mycket pengar som möjligt avsätts i budgeten och en minskning av anslagen vore mycket oroande och olyckligt.

Därför har föreningens styrelse lämnat in en skrivelse till kommunstyrelsen och företrädare för varje parti i kommunen. Där har vi lagt fram en kortfattad bakgrund till hur föreningen jobbat för att belysa underhållsbehovet på anläggningen gentemot tjänstemän och politiker de senaste åren.

De lokaler som ryttarföreningen nyttjar har varit undermåliga i många år. Inget större underhåll på byggnaderna har gjorts och så sent som 2016 så visste inte ens några av tjänstemännen att kommunen ägde denna anläggning. Som tur är så vet nog de flesta nu att anläggningen ägs av kommunen. Tyvärr har de många år som gått utan att större insatser gjorts resulterat i att stora åtgärder måste till under en väldigt snar framtid.

Föreningen har sedan 2014 jobbat med att ta en åtgärdslista där brister och underhållsbehov på byggnader har dokumenterats för att presenteras för kommunens tjänstemän samt politiker. Vi har också fått uppskattningar av sakkunniga för vad kostnaderna för dessa brister skulle uppgå till och de visar på att det behövs åtgärder för mångmiljonbelopp. Åtgärdslistan med tillhörande bilder har gått ut till ledamöterna i kommunstyrelsen och i fullmäktige samt till tjänstemän på kommunen. Vi har haft återkommande möten och kontakter med representanter från kommunen där vissa delar av bristerna har åtgärdats, men dessvärre har inte arbetet lett till att det tagits fram någon helhetsplan för anläggningens framtid. Små insatser här och där leder just nu bara till att lösa akuta problem när vi ser att en större översyn snarast bör göras över fastigheten i stort.

Som exempel har föreningen i år satsat en stor del av egna medel för att bygga om delar av stallet som vårt ridlekis finns i och som varit helt oisolerat. Det har varit en betydande och kännbar investering för föreningen men den har för oss varit helt nödvändig. Vårt ridlekis för de minsta barnen är en viktig del av vår verksamhet och måste kunna hållas öppet även under vintermånaderna, något som inte varit möjligt när minusgrader och otäta ytterväggar gör situationen ohållbar för barn och personal.

Det vi nu känner oro kring är att anslaget krymps till sådan nivå att åtgärderna för en säker miljö för vår personal och våra medlemmar inte kommer att ske inom en rimlig tidsrymd. Åtgärdsbehovet är stort och brådskande och börjar i vissa delar bli akut.

Styrelsen och personalen med Thomas i spetsen kommer att fortsätta att jobba för att påverka våra kommunpolitiker för att försöka få dem att inse att en helhetssatsning behövs. Vi återkommer så snart vi har mer information!

Har du tankar, idéer eller vill hjälpa oss i vårt arbete gentemot kommunen och/eller media så är du mer än välkommen att höra av dig till mig, Thomas eller någon annan i styrelsen (här hittar du kontaktuppgifter)

Ordförande

Malin Lundström 

Skribent: Malin Lundström
Epost: Adressen Gömd

  Vill du börja rida hos oss?

Maila dina kontaktuppgifter så kontaktar vi dig så snart vi har en tid att erbjuda!
Vi erbjuder ridundervisning på olika nivåer:

Ridlekis för barn från 4 år
Nybörjare barn/ungdom
Barn, ungdomar och vuxna med ridvana
Hoppgrupper för Ponny/ Häst
Trimgrupp i dressyr
Fredagsaktivitet (löshoppning m.m) se separata anslag på Facebook 

Kontakta oss
Mail:
 This is a mailto link
 Tel: 0565-71 12 67

telefontid måndag och tisdag 08.00-17.00
övrig tid - lämna meddelande på telefonsvarare
så hör vi av oss så snart vi kan!

 

SRF samarbetar med

I samarbete med Hälsokällan i Sunne

                   SUNNE

 

 

Foto: Theresa Falck

Våra tävlingar 2018

 24-25 mars
Regional och lokal tävling i
hoppning för ponny och häst

29 april
Nationell dressyrtävling för ponny

1 maj
Regional och lokal tävling i dressyr
ponny och ridhäst

12-13 maj 
Regional och lokal tävling i
hoppning för ponny och häst med DIV IIII

8-9 september
Regional och lokal tävling i dressyr
ponny och ridhäst med DM

6-7 oktober
Regional och lokal tävling i hoppning
ponny och ridhäst med DIV III

 Se TDB för proppar! 

 

Länk till anläggningsskiss

 

Pay n' Jump

Hösten 2018:

Söndag 11 november
Söndag 2 december

 

 

 

 

 

 

 

Postadress:
Sunne RF - Ridsport
Häljeby 81
68691 Sunne

Kontakt:
Tel: 0565-711267
E-post: This is a mailto link